Thumbnail
Gepubliceerd: 20-03-2007 Laatste update: 13-11-2018

Onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) wijst uit dat één op de vijf particuliere opdrachtgevers, ontevreden is over de ingeschakelde aannemer of klussenbedrijf. Communicatieproblemen geven met name veel ergernis. Ook klagen particulieren veel over afwerking, te hoge rekeningen en late oplevertermijnen. VEH-jurist Steven Wayenberg: “In een geval waren zestig werkdagen overeengekomen voor een verbouwing, terwijl het 367 dagen duurde voordat de klus was geklaard.”

afspraken op papier vastleggen

Wayenberg is het meest verrast over de uitkomst dat 23 procent van de particulieren nalaat hun afspraken op papier vast te leggen. “Bij conflicten heb je de afspraken op papier juist nodig. Waar mensen slechte ervaringen hebben met een aannemer of een klusser, blijkt het vaak dramatisch mis te zijn gegaan. Een redelijk gesprek is dan niet meer mogelijk en dat leidt tot grote frustraties’’.

Voor het onderzoek heeft Vereniging Eigen Huis ruim duizend particuliere opdrachtgevers geïnterviewd. Na aanleiding van dit onderzoek heeft de belangenbehartiger het meldpunt ‘verbouwingsperikelen’ geopend.

Bron: Cobouw 8 maart 2007