Thumbnail
Gepubliceerd: 21-11-2008 Laatste update: 16-11-2018

Particuliere opdrachtgevers Hilda en Paul kunnen bijna in hun nieuwe woon/werkvilla in Joure trekken. Maar voordat het zover is moet eerst een lijst van gebreken nog worden hersteld. Hilda legt gelijk uit waarom Duitse bouwbedrijven beter zijn dan Nederlandse. Lees hun ervaringen hieronder:

Installatie warmtepomp

De technici die de warmtepomp installeren, beschadigen bij de graafwerkzaamheden de twee dagen oude glasvezelkabel. Ten tweede lukt het ons niet TNT ertoe te brengen onze post door te sturen. Alles gaat retour afzender met een vage vermelding, dat is zakelijk tamelijk onhandig. Tot slot is er een tekort aan tegels dus de spa en de toiletten kunnen niet afgemaakt worden. De tegelzetters zijn weggegaan bij gebrek aan werk.

Geen gasaansluiting

Sinds twee dagen is er eindelijk stroom, maar gas wordt nog steeds niet geleverd. Hoewel we ruim een half jaar geleden het leveringscontract met Nuon aangingen en een fiks bedrag aan aansluitkosten betaalden, zijn we niet te vinden in hun systeem en lukt het ons dus niet aangesloten te worden. De meest vervelende consequentie hiervan is dat niet kan worden behangen in de kantoren vanwege te veel vocht, dus die zijn nog steeds niet klaar. De schilders zijn ook niet meer op de bouwplaats; ze kunnen toch niks doen.

Plafondtegels niet boven vloertegels

De systeemplafonds zijn in een week tijd in de kantoren aangebracht, maar onze (Nederlandse) leverancier is vergeten aan zijn montagebedrijf door te geven dat de plafondtegels waar mogelijk recht boven de vloertegels geplaatst moeten worden, hoewel wij dit uitdrukkelijk gemeld hebben. We hebben dus voor niets de formaten van de vloertegels en de systeemplafonds op elkaar afgestemd en voor niets voor het dunste en duurste profiel ertussen gekozen.

Dat zit ons het hele weekeinde dwars, maar we staan machteloos want we horen het verhaal pas op vrijdagavond. Paul besluit op maandagochtend voor de monteurs beginnen naar het pand te gaan om te voorkomen dat ze dezelfde fout maken voor de overige verdiepingen. Als het resultaat afgrijselijk is, moet alles over. Aangezien we onze eigen sleutel aan de monteurs gegeven hebben kunnen we niet in het weekeinde naar Joure rijden om de “schade” op te nemen.

Verschil tussen Nederlandse en Duitse bouwbedrijven

Het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse bedrijven valt ons opnieuw erg op; de Nederlanders staan absoluut onverschillig in het werk. Het eindresultaat van de werkzaamheden is volstrekt niet van belang en meedenken of samenwerken met andere betrokken partijen doen ze niet. Zodra de factuur betaald is, zijn ze tevreden.

De Duitse bedrijven hebben voor ze beginnen het hele pand al bestudeerd, en zelf al uitgedacht wat het mooiste resultaat geeft in relatie tot de vormentaal van het gebouw. Vervolgens wordt omzichtig met ons besproken wat de verschillende mogelijkheden zijn. Ze waarschuwen ons uitdrukkelijk als we afwijken van het advies. Maken een tekening, vragen een collega of leidinggevende nog eens om advies en gedurende de werkzaamheden overleggen ze voortdurend met ons. Bij de Nederlanders bedrijven moet dikwijls veel worden hersteld terwijl het bij de Duitsers meestal in één keer goed gaat.

Bron: Cobouw 18 november 2008